Турик Наталія Аркадіївна
вчитель інформатики початкових класів НУШ
Стрийської ЗОШ № 10
Майстер-клас Відео 18.03.2021 р.
Опис досвiду роботи на тему:Формування
навчально-пізнавальної компетентності учнів молодших класів на уроках
інформатики в умовах НУШвчителя iнформатики початкових
класів, Стрийської ЗОШ I – III ступенівТурик Наталії Аркадіївни
Стрийської ЗОШ № 10
Актуальнiсть проблеми:
Компетентнісний
підхід набуває все більшого поширення в освітній системі НУШ.
Компетентність – являє собою спеціально структуровані
(організовані) набори знань, умінь,
навичок та ставлень, що їх набувають
школярі у процесі навчання
Тому, формування
ключових навчально-пізнавальних компетентностей школярів – займає важливе завдання сучасної педагогіки.
Процес
формування навчально-пізнавльної інформаційної діяльності є основними
завданнями, що реалізується вчителем, який зобов’язаний створити умови для
її формування. Важливою умовою розв’язання цієї задачі є організація навчання
на основі сучасних педагогічних технологій і методів, які допомагають у
формуванні інформаційної діяльності учнів. До найбільш ефективних
належать, наприклад, навчання у співпраці, метод навчальних елементів. У моєму
випадку на практиці це може буди виконання практичних робіт, інтерактивні
форми роботи та метод проектів.
Саме тому
це складне завдання для сучасного
учителя, адже вимоги сучасного життя змiнюються дуже швидко,
швидше нiж дитина встигає закiнчити школу.
Тому,
вчителю потрібно сприяти, щоб для учні НУШ, за час навчання в школі, оволодiти такими різними навичками.
Для реалiзацiї поставленої проблеми визначила основну
мету досвіду: - Створювати можливості для формування навчально-пізнавальних
компетентностей;
- Здатністю орієнтуватися у
інформаційному просторі, володіти та
оперувати інформацією;
- Вмiнням швидко та
ефективно шукати iнформацiю, критично та компетентно оцiнювати та осмислювати
iнформацiю, вмiння творчо та креативно використовувати її у повсякденному житті;
- IКT – грамотнiсть.
- Привчати дітей до практичної, самостійної,
систематичної роботи;
- Навчити учнів НУШ адаптуватися до сучасних
iнформацiйних умовах;
- Формувати вмiння пошуку,
обробки, використання, зберiгання та передачi потрiбної iнформацiї, оминати
iнформацiйного «смiття»;
- Вчити творчо сприймати
iнформацiю рiзного виду;
- Виховувати готовнiсть
використовувати комп’ютернi технологiї на iнших уроках та у повсякденному
життi.
- Розвивати навички толерантного
спілкування, навички спiвробiтництва та комунікативності;
Опис досвіду: Працюю за формулою "Вчитись
легко, коли вчитись цікаво".
Провідні ідеї: урок має бути цікавим, з
необхідним дидактичним матеріалом, що формують навчально-пізнавальні
компетентності;
- виклад матеріалу
доступний;
- пошук істини;
- розвиток здібностей;
- використання
інтерактивних технологій.
Щоб досягти бiльш високих результатiв та зберегти час, я застосовую на уроках заготовки презентацій для учнiв, (опорний конспект, схеми, таблицi, iнструкцiйнi картки, тести, практичні роботи), придiляю велику увагу формуванню практичних навичок (дозволену санiтарними нормами), намагаюся на кожному уроцi оцiнити роботу учня, активiзую зорову, слухову та рухову види пам’ятi, навчаю учнiв поетапно розв’язувати поставленi перед ними завдання.
Складаю або знаходжу матерiали, що є в вiльному доступi, зберiгаючи права власностi (наприклад https://learningapps.org/, https://www.thinglink.com/), https://ru.padlet.com/nataliatur/ykok6331qsdx, навчальнi програми Сходинки до Інформатики, якi мiстять iгровi елементи, що допомагають формувати начально пізнавальні компетентності школярів.
Головне завдання – зацiкавити учнiв, дати можливiсть самостiйно творити, а це приведе до захоплення предметом, а в подальшому до глибоких i свiдомих знань в умовах НУШ.
Специфiка предмету iнформатики полягає в тому, що в комп’ютер виступає одночасно i як засiб навчання, так i як предмет вивчення, що дає можливість формувати навчально-пізнавальної компетентності в учнів.
Велике значення придiляю практичним заняттям учнiв на комп’ютерi.
Максимально використовую матерiально-технiчну базу кабiнету iнформатики.
Оскільки в учнiв переважає образні мислення і пам’ять. Тому результат навчання кращий, при опорi на наочний матерiал (реальнi предмети, таблицi, портрети,схеми i т. п.)
З цiєю метою готую iлюстрований матерiал, комп’ютернi презентацiї до уроку, застосовую хмарнi технологiї, а також використовую презентацiї та матеріали до поданих тем.
Учні створюють власні проекти із визначених тем та предметів, які формують активну, самостійну та ініціативну позицію учнів, розвивають дослідницькі та рефлексивні навички, безпосередньо пов’язані з досвідом їх застосування в практичній діяльності, спрямовані на розвиток пізнавального інтересу, розширення кругозору і реалізації принципу зв’язку навчання з життям.
Один з методiв, що сприяють усвiдомленню матерiалу, - його образне уявлення. Бiльшiсть дiтей молодшого шкiльного вiку добре сприймають iнформацiю, яка представлена у виглядi цiкавого сюжету: оповiдання, казки i т.д. Ще бiльше їм подобається складати ці завдання самим. Учнi дуже люблять малювати. Пропоную їм наприклад, завдання пов’язанi з цим у програмі Paint, це підтримує мотивацiю школярiв до вивчення предмета.
Часто застосовую технологiю «навчаючи учусь», коли в ролi вчителя виступають самі учнi, якi добре, або самостiйно опанували тему і задоволенням допомагають своїм однокласникаму виконанні поставлених завдань.
Пiд час вивчення теми: «Пошук iнформацiї в Iнтернетi» використовую iнтерактивну навчальну дiяльнiсть, яка суттєво вiдрiзняється вiд простого пошуку iнформацiї в Iнтернетi та надає учням можливiсть знайти нове для себе – веб-квест.
Мета веб-квесту спрямована на пошук iнформацiї в Iнтернетi: я ставлю запитання, а учнi здiйснюють пошук у мережi Iнтернет – знаходять вiдповiдi за пiдказками, виконують завдання долаючи рiвнi, це i навчання, i гра одночасно, де ще й присутня атмосфера змагання.
Застосовую i контрольно-дiагностичну систему. (наприклад: https://naurok.com.ua/test/testing/f2e3ba1c-9153-4896-825a-7ef6ee82d9bd 3 клас; https://naurok.com.ua/test/testing/5af68ace-67f2-4369-812a-8f0b98f6099d 4 клас ) Практичний досвiд використання систем тестування показав, що результати тестування стимулюють пiзнавальну активнiсть учнiв. Перевагою тест-програм є об’єктивнiсть в оцiнювання. Тестування дозволяє перевiрити значний обсяг знань з теми за короткий термiн часу. Дiти знаходяться у рiвних умовах, рiвень надiйностi та об’єктивностi – високий. Учнi бiльш охоче вiдповiдають комп’ютеру i якщо отримують невисоку оцiнку, то мають велике бажання скорiше її виправити.
Це призводить до того, що учнi звикають до цiєї форми контролю й через це не розвиваються. Крiм того, тести не завжди враховують iндивiдуальнi та психологiчнi якостi учня.
Для того, щоб сформувати в учнiв вiдповiдальне ставлення до самостiйного та вчасного виконання домашнього завдання, дистанцiйної освiти, зацiкавленостi учнiв предметом створила у https://natalyatur.blogspot, https://www.thinglink.com/ свої завдання, де учнi виконують творчi завдання i вiдправляють їх на мою електронну пошту, або Viber.
Плануючи кожний урок, передбачаю можливiсть використання рiзних прийомiв в яких мають мiсце такi iнтерактивнi вправи i методи, як робота в малих групах, «Кросворд», «Незакiнчене речення», «Метод проектiв » та iншi.
На сьогоднi Iнтернет є найпотужнiшим ресурсом навчання. Важливе значення має питання безпеки дiтей в Iнтернетi. Даному питанню придiляю увагу на уроках, при вивченнi вiдповiдних тем.
Зокрема провела тренiнг для учнiв НУШ «Безпека дiтей в Iнтернетi» в рамках Дня безпечного Iнтернету.
Минулого року учнi брали участь у конкурсi з iнформатики та комп’ютерної вправностi «Бобер», та олімпіаді на сайті На урок.
Цікавою для дітей є й гра «Візерунок»( https://ornament.name/creator# ) «Вітальна листівка для мами» (http://www.supercoloring.com/ua/node/513896?colore=online# ), завання на логіку, розмальовки ( наприклад: http://posnayko.com.ua/gaming/games-6-12.html) та ін.
Пiдбиваючи пiдсумки, можу сказати: «Щаслива дитина – успiшна людина». Необхiдно робити все для того, щоб учнi, яких навчаєш, стали особистостями мислячими, самостiйними, творчими, духовно багатими. Хочу зазначити, що надія на успіх живе в кожній людині. Але, на жаль, не кожна надія справджується, тому що успіх гарантований лише для тих, хто прикладає для його здійснення власні зусилля.
Я намагаюся творчо, та по-новому розв’язати актуальнi завдання НУШ освiти, якi спрямованi на формування навчально-пізнавальної компетентності учнів молодших класів на уроках інформатики в умовах НУШ.
Плани на майбутнє: Працювати над розвитком творчої компетентності учнів, їх обдарованості з метою підвищення педагогічної майстерності, займатися самоосвітою. Поповнювати свою відеотеку матеріалів уроків, шкільних та позашкільних заходів, семінарів. Приймати участь у професійних конкурсах. Підвищити професійний досвід.
Список використаної
літератури та інтернет джерел:
1. Національна стратегія розвитку освіти в
Україні на період до 2021 року [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
2. Пометун О.І. Реалізація компентнісного і діяльнісного підходів у сучасному підручнику історії / О.І. Пометун // Український педагогічний журнал. – 2015. – № 2. – С. 146-157.
3. Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19
4. Проект нового Державного стандарту початкової загальної освіти [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://newstandard.nus.org.ua/ 5. Савченко О.Я. Виховання розумної особистості яка вміє самостійно вчитися / О.Я. Савченко// Початкова школа – 2007. – №8. – С. 1-5. 6. Бухлова Н. Навчаємо вчитися: діагностика і формування самоосвітньої компетентності учнів / Н. Бухлова. – К. Вид. дім «Шкіл. світ» Вид. Л. Галіцина, 2006. – 128 с. 7. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / ред. О. В. Овчарук. – К.: К.І.С., 2004. – 112 с.
5. Розвиток пізнавальної компетентності учнів як формування успішної особистості: https://naurok.com.ua/prezentaciya-rozvitok-piznavalno-kompetentnosti-uchniv-yak-zasib-formuvannya-uspishno-osobistosti-54102.html
6. Тарева , Е. Г. Системообразующая функція навчальної компетенції в лінгводидактичної моделі іншомовної комунікативної компетенції / Є. Г. Тарева // Питання педагогічної освіти: межвуз. зб. ст. - Іркутськ: ИПКРО, 2005. - Вип. 16.-С. 56-68.
7. Хореішан, В. С. Етапи розвитку навчально-пізнавальної компетенції / В. С. Хореішан // Сучасні проблеми науки та освіти. - 2014. - № 2.
2. Пометун О.І. Реалізація компентнісного і діяльнісного підходів у сучасному підручнику історії / О.І. Пометун // Український педагогічний журнал. – 2015. – № 2. – С. 146-157.
3. Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19
4. Проект нового Державного стандарту початкової загальної освіти [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://newstandard.nus.org.ua/ 5. Савченко О.Я. Виховання розумної особистості яка вміє самостійно вчитися / О.Я. Савченко// Початкова школа – 2007. – №8. – С. 1-5. 6. Бухлова Н. Навчаємо вчитися: діагностика і формування самоосвітньої компетентності учнів / Н. Бухлова. – К. Вид. дім «Шкіл. світ» Вид. Л. Галіцина, 2006. – 128 с. 7. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / ред. О. В. Овчарук. – К.: К.І.С., 2004. – 112 с.
5. Розвиток пізнавальної компетентності учнів як формування успішної особистості: https://naurok.com.ua/prezentaciya-rozvitok-piznavalno-kompetentnosti-uchniv-yak-zasib-formuvannya-uspishno-osobistosti-54102.html
6. Тарева , Е. Г. Системообразующая функція навчальної компетенції в лінгводидактичної моделі іншомовної комунікативної компетенції / Є. Г. Тарева // Питання педагогічної освіти: межвуз. зб. ст. - Іркутськ: ИПКРО, 2005. - Вип. 16.-С. 56-68.
7. Хореішан, В. С. Етапи розвитку навчально-пізнавальної компетенції / В. С. Хореішан // Сучасні проблеми науки та освіти. - 2014. - № 2.
Атестація 2016
Правила педагогічної майстерності: «Ніколи не зупинятися на
досягнутому» займатися самоосвітою «Вчити і вчитися самій» ділитися з дітьми
своїм досвідом намагатися бути прикладом для дітей у всьому відповідати
сучасності та змінам у системі реформування освіти Майстерність вчителя
гармонія, свідома поведінка, уміння спрямувати активність особистості на її
розвиток, передбачений і точний розрахунок, найкраще досягнення результату.
Моє педагогічне кредо в роботі: «Постійний пошук і
самовдосконалення». “ Знань ніколи не бува багато “. І коли ти “ знаєш й вмієш
”, то це дійсно, справжнє свято.
Проблема, над якою я працюю: Використання інтерактивних методів
навчання на уроках інформатики.
Очікуваний
результат роботи над даною проблемою: набуття учнями навичок практичного
використання ІКТ, та вмінь практично їх використовувати відповідно
до ситуації.
Актуальність теми: Новітнє суспільство висуває нові
вимоги до освіти, однією із яких є підготовка школярів, спроможних приймати
рішення, знаходити спосіб спілкування, навчання
на уроках інформатики та у повсякденному житті. Активність, самостійність, творчість,
здатність адаптуватися до стрімких змін – ці риси особистості стають найважливішими
на сучасному етапі розвитку, а їх формування потребує реалізації нових підходів
до процесу навчання.
Основна ідея: Сучасні вимоги, визначені в освітніх стандартах,
спонукають учителів не тільки надавати учням навчальну інформацію, щодо ІКТ технологій, а й навчити їх способів
практичного застосування її у повсякденному житті. Реалізувати зазначені
завдання покликана сучасна інтерактивна
модель навчання.
Опис досвіду: В умовах сучасної школи, коли центром освітньої
діяльності є дитина, а головним завданням кожного вчителя формування всебічно
розвинутої гармонічної особистості, все більш актуальним стає застосування
сучасних технологій навчання, що враховують індивідуальність кожного учня. Однією
із таких форм є інтерактивні технології, що сприяють збагаченню і розвитку
творчого потенціалу як вчителя так і учня, розкриттю здібностей дитини, бажання
і уміння вчитися, творити, відчувати радість пізнання.
Застосовую більш активізуючі
методи навчання замість переказування абстрактної, «готової» інформації. Форми
роботи вибираю такі, які мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес
і мотивацію, навчати самостійному мисленню та діям.
У курсі інформатики використовую
такі методи і технології,
які активізують навчальну діяльність учнів:робота в
парах і невеликих групах, учнівські
проекти — індивідуальні й колективні, аналіз
аргументів «за» і «проти», незакінчені
речення, розв'язування проблеми, мозковий штурм, пошук інформації тощо.
Інтерактивна вправа — центральна частина
заняття.
Досвід засвідчує, що використання
інтерактивних методів навчання надає можливості для пошуку нових форм і методів
роботи, для зміни себе, для навчання разом з учнями.
Особисто для мене результатом
такого уроку є зростання інтересу учнів, зацікавлення їх; відчуття зміни
ставлення учнів до вчителя, зміни атмосфери в класі.
І це слугує додатковим стимулом
до роботи за інтерактивними технологіями.
Мій досвід роботи по впровадженню
інтерактивних технологій навчання показує, що кожен з методів роботи має свої
переваги, цілі, обмеження.
Саме при використанні інтерактивних
методів учні вчаться шукати інформацію, систематизувати її та узагальнювати.
Методичні можливості сучасних педагогічних технологій дають мені можливість, як
вчителю, вільно почуватись,
використовуючи їх багатогранність та різноманітність. Водночас збільшуються
вимоги до мене, де потрібно стати порадником для учня, зобов’язана перебувати в
постійному творчому пошуку, володіти основами психології, вміти використовувати
на власних уроках сучасні технічні засоби навчання.
Суть досвіду: Для прикладу використання інтерактивних вправ на етапі вивчення нового матеріалу
На даному етапі уроку я
організовую роботу одним із наступних способів:
Викладаю новий матеріал за
допомогою розповіді, пояснення, бесіди з використанням ІКТ;
Організовую самостійну
роботу учнів з використанням інтерактивних технологій та ІКТ.
Інтерактивні методи, які я
використовую на даному етапі уроку: «Пошук інформації», «Навчаючись
учусь», робота в групах, «Мікрофон».
Висновки. У результаті оптимального використання різних
інтерактивних методів навчання змінюються позиції вчителя й учнів у
навчально-виховному процесі на уроках інформатики. Із носія готових знань
учитель перетворюється в організатора пізнавальної діяльності учнів, а останні
стають рівноправними суб’єктами в навчанні. Водночас створюється та
реалізується модель творчої особистості, яка не лише володіє навичками
спілкування, розуміє процес, а й вміє самостійно працювати, виявляє свій
творчий потенціал, що є основою успішного подальшого професійного становлення
особистості.
За умови вмілого
впровадження інтерактивні методи навчання дозволяють мені залучити до роботи всіх учнів класу,
сприяють виробленню соціально важливих навичок роботи в колективі, взаємодії з
колективом, навичок проведення чи підтримки дискусії, обговорення
запропонованих тем з використання комп’ютера.
Тільки впроваджуючи інтерактивні
методи навчання на уроках інформатики
учні вироблятимуть у собі вміння
приймати спільні рішення; покращать уміння роботи з використання ІКТ, якісно
зміниться рівень сприйняття учнями інформатики – він набуде особистісного
сенсу, замість «вивчити», «запам'ятати» стане основним «обдумати», «знайти»,
«застосувати».
Отже, завданням кожного з нас -
це зробити процес навчання захоплюючим та радісним. І тут важливе все:
посмішка, доброзичливий тон, мистецтво спілкування, почуття гумору.
Плани на майбутнє: Працювати над розвитком творчої
компетентності учнів, їх обдарованості з метою підвищення педагогічної
майстерності, займатися самоосвітою. Поповнювати свою відеотеку матеріалів
уроків, шкільних та позашкільних заходів, семінарів. Приймати участь у
професійних конкурсах. Підвищити професійний досвід
«Від вчителів зазвичай
вимагають дива,
але якщо диво здійснюється —
ніхто не дивується»
(Марія фон Ебнер-Ешенбах
)
Немає коментарів:
Дописати коментар